travellife.reismee.nl

Na Porto, en dan ..

Reisverslag 5: Na Porto, en dan ..

Donderdag 3 juni 2010, we verlaten Porto en zijn nog niet te ver naar het zuiden getrokken om nu al aan de terugweg (?) te gaan beginnen. We willen nog graag een stukje Portugese kust zien en beleven. Lissabon wordt te ver, te druk en doen we wel een ander keertje, maar een stukje verder willen we wel. Bij het weggaan en aftanken van de camper komen we het engelse stel tegen dat we hadden ontmoet bij de port-proeverij, dat was wel even leuk.

Wij vervolgen onze weg naar Mira, een stadje, met een niet al te bijzonder centrum, maar met wel een heel leuk gebeuren aan het strand: Praia de Mira. Aldus 's middags aangekomen op een leuke camping, even een rondje gelopen over het strand, de VVV bezocht en gauw weer terug. Al met al bijna 2 uur gewandeld. We zullen er twee nachten blijven staan.

Vrijdag 4 juni 2010, het weer valt een beetje tegen, helaas geen strandweer. Dus de fietsen gepakt en rond gaan rijden, een leuk visserskerkje bezocht, wat souvenirwinkeltjes bekeken, en zijn we lekker gaan lunchen. Eerst moesten we bij een tentje een kwartier zitten wachten en toen zijn we maar weggegaan. Bleek dat we binnen moesten lunchen en dat wilden we niet. Volgende tentje werden we snel geholpen, en hebben we van een heerlijke vislunch genoten met een vino de casa blanco van € 4,50. Maar wat zielig, een hongerige hond liep daar maar rond, ze had net wat puppies ter wereld geholpen. We konden er niet goed tegen. Dus wij weg en wat te eten gekocht voor dat zielige beestje. Tja, veel was er niet te krijgen, dus ze moest het doen met mat kaakjes. Vond ze wel lekker. Hoe het haar verder vergaat ? Tja, weten we niet.

Terug naar de camper, spullen pakken en toch maar even naar het strand, weer op de fiets. Veel te koud, dus moesten we het strand na een klein uurtje verlaten. Wel een mooi strand trouwens.

's Avonds gegeten, te koud buiten en vroeg naar bed, om de volgende dag op tijd te vertrekken.

Zaterdag 5 juni 2010, vroeg vertrokken we uit Mira, om aan de terugreis te beginnen, hoewel dat niet zo mag voelen. Het was koud en we wilden wel eindelijk eens wat meer zon gaan zien. We wilden wat kilometers afleggen en zien of we Salamanca konden bereiken. Onderweg zien we toch wel dat het voorjaar is, aan de bloemen, maar zeker ook aan de beesten. Wat ons erg verbaasd heeft zijn de ooievaars die hun nesten op de borden boven de rijksweg maken. We zagen een hele kolonie ooivaars, wel een stuk of 30 of meer, die zich genesteld hadden op een plaats die je nou nooit zal verwachten. Helaas, hadden we de camera niet bij de hand. Je had het moeten zien, zo speciaal. Al met al zijn we op een camping bij Salamanca aangekomen. Slechts 6 kilometer te fietsen naar Salamanca was het,, maar ja het was wel dik 30 graden ineens. Gelukkig ging er ook een bus. En we hadden last van 1 uur tijdsverschil, de dag werd kort. Snel de bus van 15.30 uur gepakt. Wat een bruisende stad is dat, misschien omdat het zaterdag was, maar zóóóó gezellig. Iedereen flaneerde, zat wat te drinken, veel trouwpaartjes, maar niemand zat te eten. Eerst maar even naar El Corte Ingles, zo spannend op zaterdagavond. Daarna terug naar het centrum, wat bezienswaardigheden bezocht en uiteindelijk wat gaan eten. We konden niet meer en de een na laatste bus ging om 21.40 uur. Al met al een volle dag en een super gezellige middag. Toen we op de bus stonden te wachten kwamen we het Engelse stel (een ander stel hoor) tegen van de camping bij Guimaraez die toen naast ons stonden, een week geleden. Wat is de wereld toch klein. Terug bij de camper nog wat gedronken, maar het was koud en we waren erg moe. Slapen dus.

Zondag, 6 juni 2010. Als toch alles in Salamanca gesloten is, en het weer slecht weer was, dan gaan we maar een flink stuk naar het noorden rijden. AL met al moeten we toch een 2600 kilometer terug naar huis rijden en we willen niet het gevoel hebben dat het al het einde van onze vakantie is.

Bij vertrek vanaf de camping geeft ons navigatiesysteem aan: Ga hier naar rechts. Dit hebben we dus gedaan en na 40 kilometer en een goed half uur later door de mooie akkers van Salamanca gereden te hebben, kwamen we gewoon weer langs de camping rijden. Tip: vertrouw niet helemaal op een bundel software. We hebben wel vaker geconstateerd dat ons navigon-systeem rare beslissingen neemt en ons gewoon laat omrijden. Maar goed, van Salamanca lekker doorgereden naar Pamplona. In deze stad razen de stieren één keer per jaar door de straten, gelukkig stonden ze vandaag op stal. Laat aangekomen, een stelplaats gezocht die er niet bleek te zijn, vervolgens een camping, die erg druk was. Maar het blijkt dat de spanjolen en de portugezen elk weekend een camping bezoeken en op zondagavond om een uurtje of 9 naar huis gaan. Momenteel is er dus weer plek zat en heel rustig. Het is weer koud, vandaag 17 graden en na het eten zijn we maar naar binnen gegaan. Wat we morgen gaan doen, ik zou het nog niet weten.

Maandag, 7 juni 2010, we gaan NIET Pamplona in maar besluiten direct door te gaan om weer wat kilometers af te leggen. Voor de boeg hebben we een mooie rit door de Pyreneeën met veel bochten en een gemiddelde snelheid van ca. 40 kilometer per uur. Het gaat een mooie dag worden, we willen nog een paar mooie dagen inde Dordogne doorbrengen. Hopelijk met wat mooier weer. En dat bleek achteraf ook. Van Pamplona richting de Franse grens, af en toe stoppend voor een mooi uitzicht en een fotootje, veel fietsers ontwijkend, zo kwamen we in Frankrijk aan. Vervolgens stug doorgereden naar Sint Justin waar we onderweg een camping hebben gevonden. Mag ook wel want het is al 18.30 uur. Een keer NIET uit de boekjes, dus een super rustige camping en een heerlijk weertje. Eindelijk een zwoele avond. Lekker eten en zitten en morgen blijven we een dagje hangen.

Dinsdag 8 juni 2010, tja, dat dagje hangen begint met een regenbui midden in de nacht, waardoor ik in m'n pyjama naar buiten kon om het wasrekje binnen te halen. Een slecht teken voor een hoopvolle dag. Dit zou een mooie rustdag worden. Rustdag wel maar minder mooi. Geen zon, maar ook geen regen of wind tot nu toe.

Eerst ontbeten, daarna de fietsen gepakt om het dorp in te gaan. Het was wel oppassen geblazen, want het vrachtverkeer dendert langs je fiets op een smalle D-weg. 's Middags bij de camper geluncht. We hebben een pak uiensoep gegeten met een restje spaghetti-saus , weggespoeld met een restje witte-melk (!).

Vanmiddag gaan we lekker luieren en hopen dat er wifi is op de camping, zodat we weer wat kunnen uploaden. Morgen vertrekken we om een leuk plekje te vinden in de Dordogne, waar we de rest van de vakantie kunnen blijven staan om uiteindelijk vrijdag in twee dagen naar huis te kunnen rijden.

Groetjes,

Yvonne en Gerard

Luc

Leuk hoor! Maar goed dat jullie Salamanca hebben meegepikt en de bus hebben gepakt. Wat zijn jullie toch opeens grote avonturiers met al dat openbaar vervoer. Blijf nog lekker genieten, want de terug weg betekent helemaal niet dat de vakantie over is..

Veel plezier!
Groetjes

ps, komen er nog foto's?

Joyce

Maar was er ook uitverkoop in die El Corte op zaterdagavond?? Anders is het niet zo spannend he... Haha. Maar ik snapte hem wel hoor. Doei!

Pa

Ik moest ook sterk aan je denken, zaterdagavond, vandaar. Niets beters te doen ?

Doei
Pa en Ma

Joyce

Dat wij snel reageren, wil NIET zeggen dat wij niets beters te doen hebben hoor! Vergis je niet. Maar ja, als we niet reageren, krijgen we dat, vroeg of laat, toch weer te horen :-P