travellife.reismee.nl

Reisverslag 3, De Kroatische kust

Reisverslag van onze reis naar en door Slovenië en Kroatië van 25 mei tot en met 18 juni 2011

Reisverslag 3, De Kroatische kust

Donderdag 2 juni, volgens planning, wij op de fiets naar het Nationaal Park Paklenica, gelegen bij de kustplaats Starinrad en verder het binnenland in.

Eerst een kleine 4 kilometer gefietst om een ingang van het park te vinden. Veel te warm eigenlijk om te fietsen, want het was al na 11.00 uur. Maar uiteindelijk een ingang gevonden, maar je mocht het park niet zomaar in. Eerst toegang betalen en dan nog een flink stuk lopen, zo'n 4 uur. Daar waren we gelukkig niet op gekleed !!, dus wij weer weg. Wel lekker gefietst en onderweg geluncht, wat moet je anders, maar wel elkaar beloofd dat we een ander park zeker en vast gaan bezoeken.

We stonden op een hele kleine en rustige camping aan het strand, maar wel heel schoon. Bij de ingang dachten we nog, waar zijn we nu beland,maar alles viel heel erg mee. Perfect zelfs.

's Middags eerst maar naar het strand. Heerlijk dat zeewater, dus wij erin. Althans, dames gaan voor en Von ging als eerste. Ik ook erachteraan tot mijn enkels. Koud, koud heel koud dat water, dus alle eer aan Von. Zij ging kopje onder zelfs. Ik ga er maar niet verder op in. Rest van de dag niets bijzonders.

Vrijdag de 3e juni, we gaan weer een stukje verder, langs de Kroatische kust op naar een volgend avontuur. Op naar Sebenik, met de mooiste watervallen van Kroatië, de Krka-watervallen. We wilden deze keer eerst ergens een bezoek aan brengen en dan pas een camperplaats zoeken. Zo gezegd zo gedaan. Aldaar aangekomen gingen we eerst met een boot, geschikt voor 150 man, een halfuurtje richting het Nationaal Park, met al zijn watervallen. Wel een beetje toeristisch, maar je kon er wel mooi wandelen en genieten van de uitzichten. Kijk maar even naar de foto's en dan weet je voldoende. Ook weer met de boot terug natuurlijk, maar toen we daar nog even stonden te wachten begon het te gieten. Gelukkig stonden we droog, maar een zitplaats beschut op de boot was zeker niet gegarandeerd. Nee hoor, wij zaten boven op het dek. Zou het droog blijven ? Ja hoor de goden waren ons goed gezind. Eenmaal aan wal, op weg naar de camper (3 minuten lopen) brak het ineens los en kwamen we toch nog nat in de camper.

Het was pas 15.30 uur en slecht weer, dus hadden we zin om een stukje door te rijden. Aldoende werd het mooier weer en vonden we een camping dicht bij Trogir. De kustweg was rustig en mooi om te rijden. Tijdens het rijden zie je zoveel mooie vergezichten, met alsmaar water. Echt mooi.

Camping wel iets drukker, maar prima. Het was een lange en mooie dag. Na ons potje gekookt te hebben, echte biefstuk, aardappeltjes en groente (hoe hollands), een driepans-maaltijd op 1 pitje gemaakt is toch vakwerk, vind je niet ? Truste, tot morgen.

Dan is het zaterdag de 4e. Wij willen naar Trogir. Maar hoe ? fietsend offe ... Ja tijdens de afwas hebben we gehoord dat er ook een bootje gaat. Eerst maar even de was doen, toen bleek dat de boot elk anderhalf uur gaat en we dus te laat waren voor de boot van half 11. Lekker chillen dus tot 12.00 uur. Trogir is een leuke stad met Middeleeuwse, Romeinse en Venetiaanse invloeden. Lekker geluncht, een mix-visschotel voor 2 personen aan het water, het was lekker weer dus. Op tijd weer terug met de boot en geluierd, want pe slot van rekening was het weekend.

Zullen we nog blijven of doorgaan. Of zullen we Split overslaan en Dubrovnik wel bezoeken, maar da's weer een eind weg en de tijd vliegt. Nou we zien wel, maar langer blijven op de camping heeft niet veel zin, het weer werd zondag de 5e juni minder, dus wij op weg richting Split. Hoewel Split niet ver van deze camping af lag, was het toch te ver, vandaar. Na een uurtje rijden en onderweg boodschappen gedaan te hebben bij de Lidl (was open), kwamen we bij een nieuwe camping Strobec tegen split aan, 5 kilometer van Split. Een hele nieuwe camping. Hier was het lekkerste strand van heel de wereld. Geen zand, geen kiezelstenen, maar heel fijn splitgrind als je begrijpt wat ik bedoel. Geen zand tussen je tenen, heel langzaam aflopend en het werd niet dieper dan een halve meter. Tegelijkertijd waren 2 watervliegtuigen aan het oefenen om te landen op water. Prachtig gezicht, ze vlogen 100 meter boven je. Mooie foto's gemaakt. Het enige nadeel van deze camping was dat er een oude antieke Mercedes 310D als camper naast ons kwam te staan Ik rook de benzinetank en hij zag er niet uit, categorie sloopmodel.

Maandag de 6e, wij naar Split met de bus deze keer. Een hele leuke stad, modern, prachtige promenade. Het was weer warm, maar toch ene heel klein regenbuitje gehad. Het Paleis van Diocletianus bezocht, Diocleti is zijn voornaam, de rest zijn 'achter'naam (snap ie hem ?). Flauw als we waren met veel zoutgebrek, (Von had bijna een hypo, hoe is het mogelijk) even ene pizza gegeten en daarna wat souvenirs gekocht, maar dan niet voor ons zelf (hum).

Weer met de bus terug en in de bus met 2 willekeurige Australiërs veel gelachen. Het leek wel of we elkaar al jaren kenden, maar de busrit duurde slechts een half uurtje. 's Avonds nog maar even een worstje gebbq'd met couscoussalade.

En nu ? Lekker blijven hangen of toch maar. Ja we zitten er 200 kilometer vandaan. Dus wij dinsdag de 7e vroeg op en op weg naar Dubrovnik.

De titel van dit stuk van ons reisverslag 'De Kroatische Kust, daar wilde ik het nog even over hebben. De kust is zooo mooi, zooo langgerekt, met zoveel baaien en eilandjes, prachtig groen water, bootjes, meren, huizen tegen de rotsen omhoog gebouwd. Maar ook de uitgestrekte bossen met beren, vossen en wolven. In één woord gewoon schitterend, betoverend en prachtig. O sorry dat waren 3 woorden. Camping gevonden, geïnstalleerd en gelijk weer naar het strand. Ook weer mooi, lekker water en even genieten. Nu ga ik weer koken en morgen naar Dubrovnik.

Ik hoop dat jullie nog zin hebben om het volgende deel van ons reisverslag te lezen, maar voro deze is het wel weer genoeg geweest.

Groetjes,

Gerard & Yvonne

Luc

Nou nou, jullie nemen het er maar van (goed zo!) En elke keer als jij zegt dat het te warm is om te fietsen, gebruik je het vast weer als excuus om een koud biertje te drinken erna ;-) Nou have fun, dat doet Joyce ook in Valencia! Ik ga in Nwk de planten water geven nu.
Doei

Luc

Oh ja, en het regent hier kneiter hard. Gister bij het concert helemaal doorweekt geraakt. Dus stuur wat zon hiernaartoe!

Joyce

Nou, klinkt goed!!
Maarre Pa, valt me wel tegen hoor, dat je niet bent gaan zwemmen :-P