travellife.reismee.nl

Reisverslag 2, Slovenië en Istrië

Reisverslag van onze reis naar en door Slovenië en Kroatië van 25 mei tot en met 18 juni 201

Reisverslag 2, Slovenië en Istrië

Een ding staat al vast. Het is veel te veel voor onze beschikbare 3,5 week om alles te zien. Dus zal het erop neerkomen dat we een keertje moeten terugkomen. Ons zuidelijkste doel is Dubrovnik, de parel van Kroatië, ofwel de Grande Dame, zoals ik een omschrijving van haar heb gelezen.

Wat hebben we gedaan, we waren gebleven bij zaterdag, daarna komt nog steeds zondag en wel de 29e mei. We verlieten Bled met pijn in het hart en met mooi weer. We gingen op weg naar Izola in Slovenië, Je zult je afvragen wat er zo bijzonder is aan het plaatsje Izola, nou eigenlijk niets bijzonders, behalve dan dat onze camper naar die plaats is genoemd. De Adria Izola S687 SPG. Voor ons dus wel een beetje bijzonder, de fabriek zullen we later bezoeken, want die ligt ergens anders in Slovenië. eHeHet eee

Het leuke van camperen (uitspreken als kemperen) is dat je 's ochtends niet weet wat je die dag gaat meemaken. Zo ook op deze dag. Onderweg kwamen we langs het plaatsje Lipica. Hier komen dus ALLE Lippizaner paarden vandaan. Dat konden we niet laten schieten. Met een beetje omrijden en een slang op de weg omzeilend, kwamen we op de farm of hoe je het ook noemen wilt. Een groot(s) gebeuren met hotel, golfbanen, stallen etc. Kaartje gekocht voor een rondleiding, maar onverwachts konden we ook een optreden bijwonen van paarden in opleiding en ver gevorderden, bereden door zeer ervaren ruiters/begeleiders. Prachtig om te zien de verschillende soorten draf, stappen en dansen op muziek.

Gauw door naar Izola, waar we laat aankwamen, op een camping, nou ja niet voor herhaling vatbaar zal ik maar netjes zeggen. Categorie SED, ofwel slecht en duur. Wat gelopen, terrasje gepakt en het stadje enigszins bekeken, een leuk stadje met een haven, daarna moest de kok nog koken, spek en bonen, letterlijk, maar heerlijk na zo'n dag.

Maandag 30 mei. Vroeg vertrokken uit Izola en snel naar Porec het midden-westen aan de kust van de Adriatische zee van Istrië. Mooie camping met zwembad en aan het strand. Eerst maar eens lunchen aldaar, heerlijke vis gegeten. De rest van de dag geluierd, want dat hadden we tot dan toe nog helemaal niet gedaan. Na die lunch was voor het avondeten een boerenomelet voldoende.

Op dinsdag 31 mei bleven we daar lekker hangen, pakten de fiets naar het centrum van Porec, het was weer een prachtige dag, en hebben daar lekker geslenterd, gewinkeld en genoten van mosselen en een salade tonijn/ui/tomaat. Wijntje erbij heerlijk. Maar na afloop kregen we nog een 'grappa', ofwel een sterk drankje van het huis, om de opgenomen vette bestanddelen in de maag enigszins te absorberen. Altijd hetzelfde, er moet dus nog wel 8 kilometer teruggefietst worden .... Ook dat lukte weer. Nog even lekker een paar uurtjes luieren.

Als we dit tempo vasthouden komen we nooit in Dubrovnik, want het is al woensdag 1 juni, dus besloten we Istrië maar vaarwel te zeggen en even een ruk te maken en het schiereiland dwars over te steken om vervolgens een minder interessant stuk van Kroatië ook over te slaan. De mooie kustweg was wat smal en gevaarlijk, maar wel mooi met veel eilandjes, en grote rotspartijen. Toen een stuk rijksweg met tol genomen. Deze weg was zo nieuw (en glad) dat toen we onderweg verrast werden door een regenbui wij gelijk twee ongelukken hebben gezien. Eenzijdige ongelukken zoals ze dat noemen, duidelijke slippartijen door nat wegdek op een nieuwe weg.

Onderweg veel plaatsjes gezien, bij Senj boodschappen gedaan. Het prachtige Nationaal Park Plitvice moet maar even wachten op de terugreis, maar daar gaan we zeker nog heen. Een camping gevonden in Starinrad, gelegen aan het Nationaal park Paklenica, daarover meer in ons volgende verslag, want daar gaan we morgen fietsen en andere leuke dingen doen.

Tot de volgende keer.

Gerard & Yvonne

Luc

Zit ik jullie net een sms te sturen, staat er alweer een verhaaltje klaar :-) Nou goed, lekker aan het genieten dus! Hou dat vol!

Have fun!