travellife.reismee.nl

Eindelijk Portugal

Reisverslag 3: EIndelijk ... Portugal

Woensdag 26 mei 2010, we zijn dan eindelijk aangekomen in Portugal, bijna een week na vertrek van huis. Zoals gepland vanmorgen om 7.00 uur opgestaan en om 8.15 uur vertrokken. Allereerst de mooie trip door Picos de Europa. Erg mooi en omdat we zo vroeg waren, was de weg voor ons alleen. Amper een tegenligger tegengekomen. Gelukkig maar want de weg was best kronkelig en het ging hard omhoog. Tot wel 1625 meter boven de zeespiegel, en dat met een camper ? Viel best wel mee eigenlijk. En hele mooie foto's gemaakt. Zelfs Yvonne wordt een enthousiast fotograaf, maar van filmpjes staat ze ook haar mannetje.

Daarna reden we nog een heel stuk over een hoogvlakte met in het rond nog steeds besneeuwde bergpieken. En nu in het voorjaar staat de felgele en ook de licht gele brem volop in bloei en bedekt hele bergwanden. Daar kwam ook nog een fel paarse lavendelsoort bij toen we wat lager kwamen.

Gelijk doorgestoomd richting Benavente om vervolgens Portugal in te gaan en ons kamp op te slaan in het middelgrote dorpje Chaves. Eindelijk weer eens geen camping maar het echte werk. Self-supporting op een groot terrein met nog 4 andere camperaars. Kom je zelf eens bij Chaves, kan je het beste gewoon doorrijden. De horeca-gelegenheden zijn er nauwelijks en de bezienswaardigheden vallen ook tegen, net zoals het weer. Maakt niet uit voor een nachtje, maar het is maar dat je het weet. MAAR wat bleek ineens, de buurman kwam met een gieter water aanzetten. Geen gewoon water, maar warm met een temperatuur van zo'n 70 graden. Gewoon uit de bron getapt. Wij natuurlijk ook een emmer vol halen en heerlijk de ramen van de auto ermee gewassen, de vaat gedaan en Yvonne heeft zich ermee gewassen. Toch zo slecht nog niet dat Chaves.

Morgen een rustig dagje, weinig kilometers te maken op een mooie doorgaande route richting Braga. Vanaf nu gaan we echt Portugal verkennen en zien we wel wat we tegenkomen.

Donderdag (we zijn al een week op weg), 27 mei 2010.

Een rustig dagje. Normale tijd opgestaan, niet ontbeten en om 9.45 uur stonden we voor de deur van Le Clerq om boodschappen te doen. We hadden haast niets meer . Maar we waren wel vergeten dat het in Portugal een uur vroeger is dan in Nederland, dus we moesten een kwartiertje wachten. Heerlijk ontbeten, beiden een broodje en een grote kop koffie, samen voor maar € 3,75. En toen, tja ik mag het misschien niet vertellen, maar als moeder de vrouw een week niet geshopt heeft, duurt het natuurlijk wel even. Omdat ik het niet mag vertellen doe ik het natuurlijk ook niet. Toen we klaar waren, gauw de auto in om op een mooie N103 te vertrekken naar Braga. O jee, weer een stadje in met kleine straatjes. Het was een mooie trip, door het enige nationale park van Portugal:nationaal park: da Peneda-Geres, waar nog troepen wolven in het wild leven. Geen wolf, zelfs geen hert gezien natuurlijk en dus op naar Bom Jesus. (uitspreken als Gésoes). Bom Jesus is een bedevaart-oort zoals Lourdes in Frankrijk maar ook Fatima in Midden Portugal. Er is een mooie kerk in barokstijl op een hoge heuvel gebouwd , en de bedoeling is dat de pelgrims er lopend, klimmend en zuchtend naar boven gaan om onderweg allemaal kapelletjes met beeldengroepen, die het leven van Jesus verbeelden, zijn gang naar de Calvarieberg, kruisiging etc te bezichtigen met prachtige plantentuintjes en spreuken afgewisseld, zodat hij er a.h.w. de via dolorosa doorloopt. Met een kabeltreintje gingen we omhoog(!!!!) om daar wat godsdienst en cultuur te snuiven en vervolgens te voet vele traptreden af te dalen. Beter zo dan andersom.

Waar moeten we overnachten? want dat is wel een probleem in Portugal. Na een kwartiertje rijden en met heel veel geluk dankzij Jesus (uitspreken dus als Gésoes) vonden we toch een rustige gemeentelijke camping. Andere mensen hebben er 5 kwartier over gedaan om de enige camping die er schijnt te zijn te vinden. OK OK, gauw verder, installeren die hap, stoelen naar buiten, biertje pakken en klaar. Daarna een klein handwasje doen en de avond kan beginnen. Wie kookt er ? Ach doe ik wel. De scottelbraai gepakt, boter in de pan, spekkies uitbakken, fijn gesneden uitje erbij, stukje vlees in blokjes toevoegen, vervolgens de aardappeltjes erbij en als laatste de bruine bonen. En wel in die volgorde anders is het niet te eten. We hebben lekker gegeten. Wat ons nu nog rest is de rommel opruimen, en daarna te gaan slapen, want morgen gaan we al lopend Braga in. Dik 2 kilometer heen en ook weer terug. Je hoort van ons.

Vrijdag, 28 mei 2010, de dag van Braga.

We hadden besloten om vandaag van Braga te gaan genieten. Het is lang geleden dat we een stadje hebben bezocht, dus we hadden er wel weer eens zin in. Goed geslapen en uitgerust en wel op stap. In het zonnetje nog een beetje fris lekker een dik halfuur lopen naar het centrum. Het centrum was moeilijk te vinden, maar toen we er eenmaal waren, hadden we zo'n plezier. We vielen met de neus in de boter. Er was een vierdaags feest aan de gang. Een heus Romeins feest. Vol kraampjes, ambachten en de halve bevolking was gekleed in Romeinse klederdracht. Er was muziek, lekkernijen en we genoten van een Romeinse dis. En de prijzen ? Vooroorlogs te noemen, prijzen zoals die 35 jaar geleden in Spanje golden. Kopje koffie € 0,70, biertje op terras € 1,10. Trouwens, Portugal lijkt ons helemaal goedkoop, maar dat idee moeten we nog nader onderzoeken. Hoewel, het nadeel is dat je dan toch weer meer koopt, zodat je evenveel uitgeeft. Dus is het even duur als in Nederland, of zie ik dat verkeerd !!.

Veel meer dan genieten van de stad (stadje eigenlijk) en het feestgedruis hebben we niet gedaan, behalve wat kleren gekocht. Geen tijd meer voor musea of andere culturele activiteiten deze keer, maar aan het buitenleven van Braga was genoeg plezier te beleven. Braga, een stad met 18.000 studenten (die waren waarschijnlijk de avond ervoor wezen stappen, want we hebben er maar 18 gezien), ouderwetse café's, de bica (klein kopje koffie), en de oudste kathedraal van Portugal, gebouwd rond 1100. Helaas hebben we niet de heerlijke frigideiras gegeten, een gebraden gerecht dat hier hoog aangeschreven staat.

Zo morgen weer verder. Misschien richting Porto, maar da's nog niet zeker.

Groetjes,

Gerard en Yvonne

Luc

Nou.. dus weer van alles meegemaakt. Ik kan me herinneren dat het weggetje van Picos de Europa idd erg smal en hoog was. Maar wel heel mooi, dus zeker de moeite waard.

Ik heb even gekeken voor het weer in Portugal (Porto). Komende dagen is het droog, tussen de 26-28 graden overdag, 13-16 graden in de nacht. Verder ziet het er in Portugal overal wel stabiel en warm uit volgens de voorspelling. (http://www.weeronline.nl/Europa/Portugal/Porto/4068258)
Vergeet je geen witte Port mee te nemen voor me vanuit Porto ;) En ook dat er een goed metrosysteem daar ligt, hoef je niet met de camper de stad in...

Veel plezier! Doei