travellife.reismee.nl

Reisverslag 4 - Dubrovnik, het keerpunt van de reis

Reisverslag van onze reis naar en door Slovenië en Kroatië van 25 mei tot en met 18 juni 2011.

Reisverslag 4, Dubrovnik, het keerpunt van de reis.

Dinsdag de 7 juni. Zoals gezegd, verlaten we Split en gaan op weg naar Dubrovnik. Een reis van zo'n 250 kilometer over een mooie nieuw aangelegde tolweg. Heel mooi, maar niemand te bekennen. Typisch een investering vanuit de EU. Parkeerterreinen bij tankstations zoals we die kennen van Spanje, maar hier even groot, nee geen drukte. Nee, want er staan 3 auto's. Ongelofelijk wat een verspilling. De Kroaten gebruiken de weg al helemaal niet. Als deze weg is aangelegd om toeristen te trekken, dan hebben ze nog een lange 'weg' te gaan. Na 70 kilometer eindigt de tol en moeten we door de binnenwegen. Heel goed te doen, mooie rit en onderweg veel te zien. Op een gegeven moment moesten we door de douane, hier snapten we helemaal niets van maar al gauw bleek dat je, ondanks dat je op een kustweg reed, door Bosnië-Herzogavina ging. Alweer een land bezocht J.

Op tijd een camping bij Dubrovnik gevonden, aan het strand en na een uurtje lagen we er ook op. Het water was heerlijk en allebei erin geweest. 's Avonds vis klaargemaakt, en toen we wilden gaan eten, kwam er een poes al miauwend aangewandeld. Die rook de vis (da's pas een compliment oor de kok), kwam er op af en at een hapje mee. Wat ons ook opviel was het aantal musjes. Er waren er heel veel en heel brutaal, ze kwamen op 50 cm van je af zitten. Elke dag om kwart voor vijf 's middags kwamen ze badderen in hetzelfde stukje losliggend zand. Heel leuk.

Woensdag 8 juni. Eerst maar eens vroeg op staan, en op zoek naar de bus. Die kwam snel en binnen een half uurtje zaten we in het centrum van Dubrovnik. Het was er druk en zeer warm, maar wel overweldigend. Het oude centrum is vrij toeristisch maar er hangt een aparte prettige sfeer. Mooie gebouwen. De kerk van de Franciscanen en de Dominicanen gezien, kerkers bezocht en een museum van de wetenschapper uit de 18e eeuw, Ruder Boskovic. Leuk gewinkeld door smalle straatjes en geluncht. Dat viel tegen. Koude mosselen met een koude knoflooksaus en tomatenrisotto waar de rijst niet gaar van was. Maar ja, je kunt niet alles hebben in het leven.

Bij terugkomst lekker de was gedaan .

Donderdag 9 juni

Ja, het keerpunt. Eens ben je op het verste punt van je reis. We willen nog veel zien. Toch eerst nog even naar het strand om 9 uur en om half 12 gingen we weg. Veel gereden en op een camping bij een boer gestaan. Maar we hadden geen boodschappen gedaan, dus allemaal restjes gegeten. Gelukkig was er wel een flesje wijn.

Vrijdag 10 juni. Na een kraan kapot gemaakt te hebben, door Von, waarbij het water alle kanten op spoot, snel op weg gegaan naar Primosten. Uitgebreid stadje bekeken en boodschappen gedaan. Vervolgens verder en een camping gevonden. Deze camping, camping kozarica in Pakostane, wordt gehouden door Adria, dus de camper voelt zich weer lekker. Niets bijzonders, lekker rustig

Zaterdag de 11e, vandaag wordt echt een rustdag en zit ik op zit moment mijn verhaaltje te schrijven. We zien wel wat het gaat worden. ... En ja hoor het werd de zoveelste rustdag. Het zeewater was te koud om te gaan zwemmen. Beetje gefietst en 's avonds heerlijk gegeten in een klein restaurantje. Eerst buiten gezeten maar toch maar besloten om binnen te eten. Vriendelijke mensen en een heerlijke vleesschaal voor 2 persnoen gekozen. Uiteraard voor 2 personen. Vriendelijke bediening, wat wijn geproefd en wat Kroatisch geleerd. Dobravetsje of zoiets betekent goedenavond als iemand binnenkomt. Om het makkelijk te maken zeg je wat anders als iemand dan weggaat. Dat komt in les 2.

Tot zover reisverslag nummer 4, er volgt er nog minimaal eentje, daarover later meer. Morgen gaan we weer weg richting ..... (spannend he !)

Groetjes,

Gerard en Yvonne

Luc

Twee opmerkingen:
1.) Pa, te koud om te zwemmen, het is daar toch 30 graden! Hup, het water in.
2.) Is de kraan gemaakt?

Doe voorzichtig op de terugreis!

dennis

ik ben van plan om een groot deel van u reis te doen. is het misschien mogelijk om een overzicht te geven van de campings + prijs?

Yvonne Verkruijsse

Beste Dennis, wij hebben van de campings geen overzicht, want we stoppen altijd op willekeurige plekken. Langs de kust zijn er zeker heel veel campings te vinden, allemaal tegen lage tarieven, zeg rond de € 15 per nacht. Alleen in het hoogseizoen wordt er wel aangeraden om te reserveren.

Succes met je reis